Når kaller jeg et bilde for en bestselger….

Det er en stund siden jeg har skrevet om hvordan jeg selger bildene mine. Rene fotooppdrag har det blitt mindre av de siste årene, og det er flere grunner til dette. Markedet er i stor endring, det er mange fotografer som kjemper om de samme oppdragene, og også av helsemessige årsaker får jeg ikke jobbet aktivt ute hos kunder slik jeg kunne tildigere. Da er det fint med andre kanaler hvor bildene mine selges jevnt og trutt, og hvor jeg hele tiden selv bestemmer hva jeg vil selge, og når jeg vil jobbe.

All images shot with the Fuji xPro1

Det er noen år siden jeg startet med bilder for micro og macromarkedet for stockbilder. Jeg leverer jevnt og trutt bilder til forskjellige byråer, og selger gjennom Shutterstock, iStock, Alamy, Adobe Stock, Big Stock og Getty Images. Getty Images er helt klart det byrået som gir høyest RPD, i snitt 3-4 ganger så mye som de andre byråene, så det er i hovedsak Getty jeg har konsentrert meg om, med Adobe Stock som en god nummer to. 

Så var det dette med hva som selges da. For å være helt ærlig så finner jeg ikke noe logikk i hvilke bilder som egner seg best. Rene landskapsbilder går det veldig lite av, men dokumentariske situasjonsbilder er litt mer i vinden. 

Når definerer jeg et bilde som en bestselger?

For at jeg skal definere et bilde som en fulltreffer og bestselger har jeg en regel på at bildet må omsettes mer enn 5 ganger. Har jeg mer enn 5 salg på et bilde, ja da har jeg truffet riktig i forhold til en eller annen etterspørsel for nettopp det temaet. Bildet nedenfor hvor jeg har tatt bilde av at jeg plukker opp en snus fra en snusboks er solg hele 59 ganger. Bildet er brukt i reklamekampanjer, skrekkinformasjon rundt snus osv, og det dukker opp i nyheter og på websider over hele verden. Med 59 salg så er dette bildet nærmest en superselger.

Bildet ovenfor er jo et typisk situasjonsbilde, og slike bilder omsettes ofte. Når det gjelder landskap og oversiktsbilder er det litt vanskligere. Siden jeg har vært mye på reise, så har jeg mye bilder fra hele Europa. Bildet nedenfor som jeg tok i Scilla Italia er solgt hele 9 ganger.

På en tur innom Mont St. Michelle i Frankrike så tok jeg dette bildet inne i en av hallene. Egentlig ikke noe spesielt med dette bildet, men det er solgt hele 8 ganger.

Og slik fortsetter det, bildet nedfor av et oliventre i Adaens Portugal er lisensiert gjennom Getty Images 6 ganger, og altså da definert som en bestselger:

Arrangerte bilder

Å komme på noen ideer til temaer som kan egne seg er både lett og vanskelig, men en ting er helt sikkert, det er vanskelig å vite hva som er lett omsettelig. På en kitetur til Jæren var jeg nede på stranden for å ta litt bilder. Jeg tenkte at en Buddha som sitter i sanden og skuer utover nordsjøen kunne blitt et fint bilde. Buddhafigur hadde vi i bilen, så det var bare å plassere figuren i sanden, og ta bildet. Dette bildet har også endt opp som en bestselger med 6 lisensieringer gjennom Getty Images.

Hvorfor stockmarkedet?

De fleste av oss tar bilder hele tiden, og det er sjelden vi får bildene lenger enn at de blir liggende på harddisken, facebook, instagram, eller på hjemmesiden. Tanken bak var at mine bilder bør ligge et sted hvor de faktisk blir sett av noen som kanskje har behov for akkurat det bildet. Porteføljene mine bygger seg sakte men sikkert oppover hos de forskjellige byråene, og det lisensieres bilder jevnt og trutt.

Bare for å ha sagt det, det er en del jobb med bildene. De skal ha både utfyllende og beskrivende tittel, en god beskrivelse i tillegg til tittelen, og ikke minst mellom 15 og 30 nøkkelord pr. bilde, og alt må gjøres på engelsk. Belønningen kommer når man ser bildene blir omsatt, og at de dukker opp i publikasjoner og reklamekampanjer verden over.