+ 47 988 40242 post@finn-b.no
0 elementer

Det har gått en god stund siden jeg skrev noe om stockfoto. Det går også litt i bølgedaler hvor mye jeg faktisk får fotografert og lastet opp til bildebyråene, men noen bilder er det da. Etterhvert så har jeg sett en helt tydelig trend på hvilke byråer som er verdt å jobbe med, dette ser jeg veldig greit ut fra RPI (return per image) og RPD (return per download), og Getty Images seiler opp som kongen i denne kampen. Det lisensieres flere bilder gjennom de andre byråene totalt sett, men provisjonene er ganske mye lavere.

Panorama fra Røros har solgt relativt godt, godt nok til en liten runde på byen 🙂

Hvilke byråer har jeg fokusert på?

Jeg har hatt en idé om at ikke alle eggene skal i samme kurven, noe veldig mange snakker om innenfor stockfotoverdenen. Det refereres ofte til de mest «vanlige» byråene, men det er veldig få som legger ut noe som helst om hvordan, eller hvor mye de tjener på å lisensiere bilder gjennom Getty. Nåløyet for å bli en Getty Contributor er trangt, og de fleste som prøver seg blir henvist videre til iStock, som også er eiet av Getty. For min egen del så har jeg med jevne mellomrom over flere år søkt om å bli en Getty Contributor, men hver gang har jeg fått avslag med en begrunnelse at bildene mine ikke hadde den kvaliteten som krevdes, noe som selvfølgelig var fryktelig frustrerende. En positiv bieffekt er jo at man prøver å utvikle seg for å oppfylle de kvalitetskravene Getty setter. Åpningen kom i 2019 gjennom en fotovenninne som i en årrekke har lisensiert sine bilder gjennom dette byrået. Jeg kunne da starte på oppbygging av en portefølje som jeg mente kunne passe. og dette har da gått parallelt med det jeg har levert til andre byråer. Jeg jobber med følgende:

– Getty Images
– iStock
– Shutterstock
– Adobe Stock
– 123 RF
– Alamy
– Bigstock
– Dreamstime
– Depositphotos

Et par av disse byråene er ikke engang verdt å sende bilder til. Det er enkelt å få innpass, men provisjonen er lav og det er lite salg. De absolutt tre beste utenom Getty er iStock, Shutterstock og Adobe Stock.

RPI og RPD

Dette er viktige tall, de viser hvor mye verdien av hvert enkelt bilde i porteføljen, og er regnet ut fra gjeldene RPD. Når man skal fotografere stock så er det viktig at disse tallene er så høye som mulig. Det er her Getty virkelig tårner over de andre.

Tall 2020 RPI ($) RPD ($)
Shutterstock 0,12 0,29
Adobe Stock 0,18 0,68
Getty Images 0,42 2,50
Dreamstime 0,02 0,11
Bigstock Photo 0 0
Alamy 0 0
Depositphotos 0 0
123RF 0 0

Disse tallene er i seg selv kanskje ikke så veldig imponerende, men det som kanskje er fort å glemme er at et enkelt bilde kan lisensieres mange ganger, og vil gi profitt mange ganger. Et god eksempel på det er dette bildet:

Dette bildet er solgt 25 ganger, 13 salg hos Shutterstock og 12 salg hos Adobe Stock. Da blir ikke resultatet så aller verst 🙂

Illustrasjonsbilder selger som regel helt greit, og av og til dukker det opp noen overraskelser. Jeg gikk bak Tone i trappen opp fra jernbanestasjonen i Torremolinos, løftet kameraet og tok et bilde. Egentlig bare et knips som jeg ikke hadde noen tro på i stocksammenheng, men overraskende nok ble bildet lisensiert for $ 70. Kanskje ikke den helt store summen det heller, men har man mange nok av disse så blir det faktisk ganske bra. I tillegg ligger porteføljen der og genererer inntekter hver måned, nesten som en pensjonskasse 🙂

Helt grei betaling for et knips

Det er ikke noe å tjene på stockfotografering

Dette er nok en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner til mange som ikke gjør annet, og har en respektabel månedsinntekt på å lisensiere sine bilder gjennom stockbyråer. Det er mye arbeid å bygge opp en portefølje som selger, men sakte men sikkert øker det på. Fotografering er for meg en livsstil og lidenskap, og jeg fotograferer mye i tillegg til de oppdragene jeg har for kunder i studioet (fbStudios). Det er turbilder, reisebilder, portretter av kjente og kjære, høstløv osv. Jeg kunne latt disse bare ligge på harddisken min, kanskje postet litt på Facebook eller andre steder for å vise dem frem, men for min egen del vil jeg heller presentere bildene for et stort publikum over hele verden. Noen har kanskje bruk for nettopp noen av mine bilder. Dette er min filosofi når det gjelder stockfoto, og det viser seg at det sakte men sikkert bærer frukter. Jeg gleder meg over å se bildene mine i publikasjoner og på websider over hele verden, og i tillegg vite at jeg har fått betalt for det 🙂

Ha en fin ettermiddag!