+ 47 988 40242 post@finn-b.no
0 elementer

Det har gått en stund siden forrige oppdatering når det gjelder Stockfoto. En del stockbyråer har gjort store endringer, deriblant Shutterstock, og provisjonene hos disse har blitt redusert. Jeg har salg jevnt og trutt via både Shutterstock og Adobe Stock, men det er helt klart fremdeles mest lønnsomt å jobbe med Getty Images. Det betyr ikke at jeg kommer til å slutte med å laste opp til de andre byråene, men sortere litt i forhold til hva jeg laster opp til de forskjellige. 

Hos Getty Images har jeg hatt en jevnt stigende kurve av salg, og noen bilder gir meg overraskende gode provisjoner. Min salgsstatistikk i forhold til antall bilder i min portefølje viser at det fremdeles faktisk er mulig å tjene seg en brukbar månedslønn på å fotografere for bildebyråer.

Hvilke bilder selger?

Egentlig alt mulig. Jeg selger brukbart med bilder som brukes i markedsføring av reisedestinasjoner og severdigheter etc. Jeg har en fordel fordi vi har reist såpass mye de siste tre årene, og har fotografert veldig mange kjente reisemål rundt i Europa. Jeg selger også en del situasjon og konseptbilder. Det som viser en helt tydelig trend er at konseptbilder som inneholder personer selger god. Det er litt mer jobb med disse siden det må medfølge en underskrevet modelrelease på de personene som er med i bildet. Det er selvfølgelig mulig å laste opp som editorials, men disse er vanskeligere å selge. Et av de bildene jeg har solgt flest ganger er en illustrasjon av at det plukkes en snuspris opp fra en snusboks. Dette bildet er så langt solgt 11 ganger.

Illustrasjonsbilde, dette bildet er så langt mitt mestselgende. Det er lisensiert 11 ganger.

Det viser seg også ganske tydelig at de forskjellige byråene har ulike kundegrupper. Siden Getty krever ekslusivitet på hva jeg leverer der, så må jeg lage variasjoner over tema som lastes opp til de andre byråene. Det som er det interessante er at snusbildet ovenfor har null salg hos Getty, men 11 salg hos Shutterstock. Jeg ser en ganske tydelig trend på hvilke bilder som passer for de forskjellige byråene.

Overraskelser

Det som er det interessante er at noen bilder jeg aldri trodde ville få treff eller selge, er noen av de jeg har hatt høyest provisjon på. Det betyr bare at så lenge et bilde har god nok teknisk kvalitet og et eller annet budskap også bør inngå i porteføljen

Kanskje ikke det mest spennende bildet, men dette er faktisk det bildet som har generert høyest provisjon fra et enkeltsalg hos Getty

Jeg laget også en konseptserie av Tone som gjorde en Ki Nanbutaiso, en slags energi/oppvarmingsøvelse på stranden i Tarifa, og disse bildene selger også relativt bra. Her tror jeg nok det er konseptet «senior woman» som er det avgjørende faktoren. Det er mer og mer fokus på det som kalles the «silver generation», og at godt voksne drar på aktivitets og opplevelsesferier. Disse inneholder gjerne elementer av morgenyoga etc. Dette er bilder som er superenkle å få til, de har et bra budskap, og er derfor enkle å selge.

Senior woman with gray hair sitting and relaxing on the beach. Ocean and a blue sky in the background

Senior woman with gray hair wearing a white dress and doing yoga and qi gong on the beach of Tarifa, Andalucia. Spain

Som nevnt ovenfor, dette med stockfotografering krever mye disiplin, men har man et bra volum med riktige bilder så gir det en ganske bra innkomst. Det som er fint er at bildene lever sitt eget liv lenge etter at de er lastet opp. Det er kanskje ikke allverden med provisjon pr. bilde, for min del varierer dette med alt fra kr.1,- til kr. 800,- pr. salg, men bildene lisensieres gang på gang, og det vil de fortsette med i mange år fremover.