+ 47 988 40242 post@finn-b.no
0 elementer

Siden 2013 har jeg kun fotografert med Fuji-X kameraer. Jeg ble forelsket i dette kameramerket etter at jeg kjøpte en X-100s for å ha i tillegg til mitt Nikon D3s når jeg skulle på en fototur til Skagen. Resultatet ble at mitt Nikonutstyr ble liggende for det meste i bagen, og jeg løp rundt med den lille X100s’en. Jeg lot meg imponere av både bildekvalitet, størrelse på kamera, og ikke minst hvordan bildene så ut. Enden på historien var at jeg solgte hele bagen med pro Nikonutstyr, og gikk inn helt og holdent med Fuji. Dette er 7 år siden, og jeg er fremdeles like frelst, og digger mine Fuji-X kameraer.

Mitt første Fujikamera, x100s. Fremdeles i bruk

Filmsimuleringer

Dette er en av de tingene jeg virkelig setter pris på med disse kameraene. Det finnes så mange muligheter for å påvirke hvordan det ferdige bildet ser ut rett fra kameraet. Det betyr igjen at det kan lekes med innstillingene for å simulere mange av de gamle analoge filmene. Dette har jo blitt ganske populært, og det finnes et uttall av plugins og actions for både Lightroom, Photoshop og C1 som er ment for å lage den gamle «analoge» looken. Med Fujikameraene kan dette altså gjøres direkte i kamerat. Er man i besittelse av et X-T3 eller tilsvarende kan da Rawfilen lagres på det ene minnekortet, og man kan la kameraet prosessere bildet som havner i en ferdig jpg rett på minnekort 2. Det beste fra to verdener altså….

Egentlig så er det litt rart, eller?

Jeg synes det er veldig fint at jeg har muligheten til å lage alle disse kule uttrykkene direkte i kameraet, men jeg har også stusset litt over denne trangen vi fotografer har etter å kopiere det gamle. Det finnes plugins og actions i hopetall for redigeringsprogrammer for å oppnå denne vintagelooken. Så, hvorfor tar vi et bilde som i utgangspunktet er gjengitt nærmest perfekt av kamerat og legger på støy, demper og manipulerer farger etc. etc? Er det fordi vi ønsker å skape noe kunstnerisk og annerledes? Ikke vet jeg, men det blir kule bilder!

Noen Fujikameraer har det blitt siden 2013

Hvilke innstiller har jeg tilgjengelig

Det meste kan justeres for å få den looken man ønsker. Fujikameraene har en mengde innstillinger for å kunne leke seg frem til den innstillingen man liker best, eller for å utvikle en helt egen stil. Så, hva er mulig å gjøre endringer på (jeg tar her utgangspunkt i min X-T3.

Filmsimuleringer
Jeg kan velge mellom følgende innebyggede filmsimuleringer: Provia, Velvia,, Astia, Classic Chrome, Pro Negativ High, Pro Negative Standard, Eterna, Acros, Standard monochrome, Sepia. I tillegg kan alle disse simuleringene justeres videre individuelt.

Lys og skygge
Både høylys og skygger kan justeres fra -4 til +4

Definisjon og skarphet
Skarphet kan justeres fra -4 for en soft look, til +4 for en mer krisp og skarp look

Støyreduksjon
Kan også justeres fra -4 til + 4

Farge
Hvor kraftige fargene skal være kan justeres fra -4 til +4. Dette er en utrolig hendig setting. Mange liker bilder med veldig kraftige farger, mens andre ønsker seg et litt mer desaturert uttrykk. Dette kan enkelt justeres med denne innstillingen.

Grain effect
Dette er en setting hvor man kan legge på to grader av analog støy på bildene for å få en mer autentisk analog look.

Color Chrome effect
Denne settingen er inspirert av Fortia 50, en film som ble betegnet som Velvia på steroider. Innstillingen virker ikke helt på samme måte, men den er utrolig hendig om man ønsker seg litt mer trykk i fargene på f.eks. en overskyet dag med veldig flatt lys. Man får mye mer liv og dynamikk i bildet. Jeg skal skrive en liten bloggpost om denne innstillingen senere for å vise hvordan denne fungerer.

Hvitbalanse med colorshift
En utrolig praktisk måte å finjustere hvitbalansen på. Etter satt hvitbalanse kan fargene finjusteres. Dette er en av de innstillingene som også muliggjør å videreutvikle de allerede forhåndsdefinerte innebyggede filmsimuleringene.

Dynamisk omfang
Denne kan også stilles inn manuelt. Her er valget Auto, 100%, 200%, 400%. Den følger altså den vanlige matematikken vi har rundt lukker, blender og Iso som er delt opp i tredjedeler. Denne innstillingen er kjekk for å få så mye som mulig ut av bildet om man f. eks. fotograferer med høy Iso.

Predefinerte banker
Det finnes 7 banker hvor man kan lagre sine egne settinger. Alle de innstillingene jeg har nevnt ovenfor kan justeres individuelt for hver enkelt bank. Det betyr at man kan forske seg frem til et eget uttrykk, og dette kan da lagres for rask tilgang.

Prosjekt med filmsimuleringer

Det finnes en rekke sider hvor andre fotografer har testet ut forskjellige settinger for å simulere forskjellige typer analoge filmtyper. Jeg tenkte jeg ville lage et prosjekt på dette, ta for meg de forskjellige typene som er interessante for meg.

Hele ideen er at det ikke skal brukes noe form for plugins i Lightroom eller annet redigeringsprogram for å få frem det utseende jeg er ute etter. Alt skal gjøre internt i kameraet.

Kodachrome 64

Kodak Gold

Kodak Portra 160

Eterna

Eterna Expired

Eterna low contrast

Polaroid

Analog Color

Jeff Davenport Night (look)

Faded color

Vintage Color Fade

Elite Chrome 200 Color Fade

Color Negative

Fujichrome Sensia 100

Fujicolor pro 400H overexposed

Warm Contrast

Bleach Bypass

Kodacolor

Kodacolor II 126

Classic Slide

Urban Vintage chrome

Fujicolor 100 industrial

Lomography 100 color

Velvia

Redscale

Cross process

Acros

Monochrome Kodachrome

Ilford HP5 Plus Push-process

Ilford Delta Push-Process

Dramatic Monochrome

Faded Monochrome

Split Tone B/W

Cyanotype

Dette skulle holde meg i gang med eksperimentering en stund tror jeg.