+ 47 988 40242 post@finn-b.no
Velg en side

Getty Images er en av de virkelig tunge aktørene innenfor stockfoto. Det har liksom vært litt prestisje å være en Getty bidragsyter, men sammenlignet med mange av de andre store aktørene innenfor stockfoto begynner de kanskje å sakke litt akterut?

I utgangspunktet er Getty et macrostockbyrå, noe som fremgår av prisene på bildene. Går man inn og søker på et bilde, så er disse priset relativt høyt, og fotografen skal motta 10 – 20% provisjon på salget. Med tanke på at det rimeligste alternativet når jeg går inn på min profil er prisene fra kr. 300,- og opp til kr. 4.000,- for en lisens. For det rimeligste alternativet, altså kr. 300,- vil det utgjøre kr. 60,- i forhold til den avtalen jeg har skrevet under på med Getty. Er jeg riktig heldig så selges bildet som «Large», og provisjonen vil da bli svimlende kr. 800,- for dette bildet.

Dette virker som en fantastisk god deal, men er det sånn i virkeligheten? Nei, dessverre! Getty har innført noe som heter «Premium Access». Dette er et alternativ hvor «pro» kundene kan kjøpe pakker som inneholder billigere nedlastinger. Det betyr igjen at prisene som står oppført på selve bildet ikke er riktige, og plutselig har Getty falt ned fra et macro til microstockbyrå.

Bildet som jeg viser eksempel på ovenfor ble solgt til en kunde i desember, og dette dukket opp på min kontoutskrift fra Getty:

Bildet er solgt én gang, og min 20% andel fra salget utgjør $ 0.32, altså ca. Kr.3,-
Hm, interessant! Det betyr at dette bildet har blitt lastet ned av en prokunde til kr. 15,-

Det er ganske langt unna den minsteprisen som står oppført på bildet om jeg går inn på min profil. Dette er ganske enkelt en provisjon som er ganske vanlig, og i mange tilfeller lavere enn i microstockverdenen.

Eksklusivitet

Dette er også et ganske interessant aspekt når det gjelder Getty. De krever eksklusivitet, altså har bildet først blitt lastet opp og godkjent, så kan ikke bildet legges ut for lisensiering hos noen andre byråer. Det hadde vært helt greit det om provisjonene hadde vært mye høyere enn andre byråer. Ønsker man å avslutte bidragsyterforholdet med Getty for å spre bildene til andre aktører så sitter Getty med lisensieringsrettighene i to år etter at samarbeidsforholdet er avsluttet. Har man en stor portefølje må man på en måte begynne på nytt siden bildene er bundet til Getty for en lang periode fremover.

Gjennomsiktighet

Jeg har bilder hos mange microstockfirmaer, Shutterstock, Adobe Stock, Dreamstime, Alamy og iStock. iStock er eid av Getty, og fremstilles som deres «microstockbyrå». Hos de forskjellige aktørene jeg har bilder hos kan jeg til enhver tid gå inn for a se søketrender, hvem har kjøpt bildet mitt, hva har de søkt på for å finne nettopp dette bildet osv. Jeg ser også hele tiden hvor mye jeg har tjent sidene hvert salg oppdateres fortløpende, og kommer opp i kontrollpanelet. Hos Getty og iStock er alt dette helt lukket. Man aner ingenting om hva som er solg før man får konoutskriften den 20’ende i påfølgende måned. Så, har jeg solgt bilder nå i Januar så får jeg ikke vite det før den 20’ende Februar.

Alle eggene i en kurv?

Jeg har konsentrert meg om Getty en god stund nå. Lastet opp bilder av høy kvalitet, vært nøye med keywording (Getty har selvfølgelig også sitt eget keywordingsystem som ikke er kompatibelt med generatorene for andre stockbyråer). Jeg har altså lagt ned mange timer i dette. Det er selvfølgelig kult å være en Getty bidragsyter, men jeg selger like bra hos de andre byråene, og jeg tjener mer der. Så, det er kanskje ikke så lurt å legge alle eggene i samme kurven? Hva om Getty legger ned? Hva skjer med min portefølje da? De endrer sine prismodeller uten å ta hensyn til sine bidragsytere. Porteføljen jeg har der vil ligge som den gjør, men jeg tror nok jeg vil spre bildene mine til flere aktører.

Grunnen til denne avgjørelsen

Jeg følger en del profesjonelle stockfotografer, og dommen er helt klar. Alle har sluttet å sende bilder til Getty etter at premium access ble innført. Som jeg nevnte lenger opp så er det helt greit at min provisjon er $ 0.33 på et salg, men at byrået da krever eksklusivitet henger da ikke på greip. Jeg vil selvfølgelig se nærmere på det igjen om denne eksklusiviteten blir borte, og at Getty kommer til den erkjennelsen at de ikke lenger er et macro, men et microstockbyrå på lik linje med de andre.

…..to be continued……